לקוח קצה הרוצה כיום להתחבר לאינטרנט יכול לעשות זאת די בקלות. הוא יכול לבצע בקלות ובמהירות השוואת מחירים וחבילות גלישה דרך האינטרנט בכמה לחיצות כפתור וכמה דקות של השקעה, לאחר מכן להרים טלפון לספק הרלוונטי ולהזמין את הטכנאי שיחבר אותו לאינטרנט עם התשתיות עימן עובד הספק. האדם הממוצע אינו יודע כיצד האינטרנט עובד, מעביר נתונים ומגיע מרחבי העולם אלינו ומישראל לרחבי העולם. הוא אינו יודע כיצד החיבור לאינטרנט מתבצע ואילו כבלי תקשורת מחבר הטכנאי בבית שלנו כדי לחבר אותנו, בדרך קסם, לאינטרנט. ובכן האינטרנט מורכב ממספר גופים ומערכות, החל מספקים, תשתיות פיזיות ומנגנונים שונים המאפשרים את החיבורים והעברת הנתונים. 

מהי תשתית אינטרנט?

כדי להתחבר לאינטרנט בישראל (או בכל מקום אחר בעולם) צריך לחבר את ארון התקשורת בבית שלכם לכבל תקשורת מקומי באזור שלכם. לאחר מכן שיש זרימת נתונים של אינטרנט לארון התקשורת שלכם – הטכנאי בדרך כלל יעביר כבל מארון התקשורת לנקודות התקשורת והאינטרנט הרצויות בבית. כאשר בונים בית חדש למשל מבצעים עבודות אלה כבר עם בניית התשתיות של החשמל והתקשורת וכיום מעבירים גם כבל אינטרנט. התשתית היא בעצם אותם כבלים פיזיים המחברים אתכם לתשתית המקומית וזו מחוברת לתשתית נרחבת יותר עד הכבלים התת ימיים העוברים למדינות נוספות ברחבי אירופה וארה"ב. התשתית אם כן היא תשתית הכבלים ו/או הסיבים האופטיים המועברים ממקום למקום ומחברים את כולנו לאינטרנט. אין הרבה חברות תשתית בישראל וכדאי לכם להשקיע כמה דקות בלימוד סוגי התשתיות השונות כדי לבחור לאיזו תשתית תרצו להתחבר, בהנחה שהיא קיימת באזור מגוריכם כמובן.

שיעור היסטוריה קטן על תשתיות האינטרנט בישראל

כדי להבין היטב על תשתיות אינטרנט בישראל צריך לחזור אי שם ל-1990. בשנת 1982 אומנם נוצר החיבור הראשון לאינטרנט בישראל אולם זה היה מול האינטרנט של ארה"ב. בשנת 1984 התבצע חיבור רשת בין מוסדות אקדמיים שונים בישראל והחל מנובמבר 1990 הונח הכבל התת ימי הראשון בישראל. כבל זה נקרא EMOS-1. הוא חיבר את ישראל עם כמה מדינות מאירופה כמו יוון, איטליה וטורקיה ומאז ועד היום הונחו כבלים נוספים ושונים והתשתיות שודרגו והתרחבו. 

החל משנת 1990 ניתן להתחבר לאינטרנט באמצעות טכנולוגיית ADSL אך רק בשנת 2000 הוכנס לשימוש ללקוחות בבתים פרטיים. בשנת 2001 תוקן חוק התקשורת ואפשר להתחבר לאינטרנט באמצעות תשתית הכבלים, בנוסף לתשתית הADSL הקיימת. בשנת 2001 חברה בשם מד נאוטילוס (החל משנת 2005 בבעלות פרטנר) הקימה תשתית סיבים אופטיים באזורי תעשייה וערים מרכזיו לאורך מישור החוף. באותה שנת 2001 פרסה החברה שני כבלים תת ימיים בין ישראל לארה"ב (עם כמה נקודות באירופה גם כן) וכך עוברים הנתונים מישראל לעולם ולהיפך. 

בשנת 2012 הקימה בזק בינלאומי תשתית משלה עם כבל נוסף שעבר מישראל לאיטליה. בשנת 2014 חברת החשמל החלה בניסיונות הקמת תשתית משלה, כזו המבוססת על סיבים אופטיים והשיקה את המיזם תחת המותג UNLIMITED. לאור בעיות שונות בפריסתו ברחבי הארץ המיזם מתעכב. 

בשנת 2017 השיקה פרטנר את תשתית הסיבים האופטיים החדשה שלה הנקראת פרטנר פייבר. כאשר באותה השנה סלקום הניחה תשתית דומה וקראה לה סופר פייבר. בשנת 2018 סלקום אף רכשה 70 ממניות UNLIMITED של חברת החשמל ובהמשך גם HOT הצטרפה למיזם ורכשה חלק מהבעלות. במרץ 2021 הכריזה החברה על השקת הסיבים האופטיים כאשר תשתית UNLIMITED מחולקת בבעלותה בין חברת החשמל, סלקום, HOT וקרן תשתיות ישראל.

החל משנת 2020 גם בזק פרסה תשתית של סיבים אופטיים ועל פי הדירקטוריון שלה מדובר בפריסה של 60 מהמדינה כעת עם אישור ממשרד התקשורת להגיע לפריסה של 80% מהמדינה.  

אז אילו תשתיות פעילות כיום?

  • בזק – נכון לעכשיו בזק מספקת חיבור לאינטרנט באמצעות תשתיות קווי הטלפון שלה בטכנולוגיות ADSL, ISDN ופריים רילאיי. כאמור ב2020 אישרו בבזק את פרויקט הסיבים האופטיים הגדול בישראל. 
  • הוט – מספקת שירותי אינטרנט בכבלים.
  • פרטנר – מספקת אינטרנט באמצעות סיבים אופטיים. ממשיכה להרחיב את פריסת התשתית ברחבי הארץ מדי שנה.
  • סלקום – מספקת אינטרנט באמצעות סיבים אופטיים. ממשיכה להרחיב את פריסת התשתית ברחבי הארץ מדי שנה.
  • אנלימיטד – תשתית של סיבים אופטיים בבעלות שווה בין סלקום, הוט וקרן תשתיות ישראל שכל אחת מחזיקה ב23.3% בנוסף לחברת החשמל המחזיקה ב30% מהבעלות. עדיין נמצאת בפריסה הדרגתית ברחבי הארץ.

כיצד נבחר את התשתית המתאימה לנו ביותר?

אנו מאמינים כי תוך כמה שנים בודדות כל הארץ תהיה מלאה כבר בתשתית הסיבים האופטיים וכל חברות התקשורת המובילות כבר יאפשרו חיבור לתשתית זו. באמצעות הסיבים האופטיים תוכלו לגלוש עד מהירות של 1GB או 500-600 מגה אם תרצו חבילה קטנה יותר אך עדיין במהירות גלישה שטרם הכרתם עד היום. נכון להיום תוכלו להתחבר לתשתיות המותקנות באזורכם ולכן כדאי לברר מהי המהירות המקסימלית האפשרית באזור שלכם ואילו תשתיות מונחות שם. זאת תוכלו לבדוק באמצעות האינטרנט או מול ספקית האינטרנט שדרכה אתם רוצים להתחבר לאינטרנט.