בעולם היום הנכס היקר ביותר לארגונים הוא המידע, אשר נשמר על מערכות המחשוב של הארגון המספקות תשתית מאובטחת לגישה למידע ואספקת שרותי מחשוב שלרוב הוא קריטי לפעילות הארגון. ארגונים רבים מטפלים במערכות המחשוב עם שכבות של גיבויים ויתירות כדי לספק זמינות גבוהה וגישה רציפה למערכות אלו, חלק מהפתרונות הם טכנולוגיים אבל ישנו רכיב משמעותי נוסף והוא חדר המחשב או בשמו השני חוות שרתים.

לפני שנבין מהם התכונות החשובות בבחירת חוות שרתים יש להבין מה שרת צריך וזקוק כדי לעמוד במשימה שלו. כל שרת בעולם מורכב משלושה יחידות עיקריות:

  • יחידת עיבוד
  • זיכרון
  • יחידות קלט פלט (כגון שטח אחסון, רשת, כרטיסי מסך ועוד..)

כדי להפעיל את היחידות האלו נדרשים לשלושה רכיבים עיקריים:

  1. חשמל – יחידות אלו דורשות חשמל להפעלתן
  2. מיזוג – יחידות אלו פולטות חום בזמן עבודתן ויש לפנות את החום ולקרר אותן
  3. מארז – יש צורך במארז להכיל את אותן יחידות, לחבר אותן אחת לשנייה ולספק גישה

שרת נדרש בשלושת הרכיבים האלו, ארון שרתים המכיל מספר שרתים נדרש לספק את אותם רכיבים וחדר מחשב המכיל מספר ארונות נדרש לספק את הרכיבים האלו.
לכן בבחירת חוות שרתים המיקוד שלנו יהיה ברכיבים אלו ורכיבים נוספים.

מה חשוב עבור חוות שרתים?

על מנת לספק זמינות גבוהה ורציפה למערכות המחשוב על חוות השרתים לספק חשמל יציב ורציף ללא הפרעות, מיזוג אוויר לפי הספקי המערכת וחדר בטוח ומאובטח בעל קישוריות גבוהה בין יחידות המחשוב והמשתמשים.

יתירות? מהו TIER?

בעולם כיום מודדים תצורת חדר המחשב בהיבטי חשמל ומיזוג אוויר בתקן הבינ"ל TIE/EIA בארבעה מדרגים הנקראים TIER.

כל מדרג מגדיר את רמת היתירות והעמידות של המערכות הקריטיות של החשמל ומיזוג האוויר ומספק זמן סטטיסטי לזמינות מערכות אלו הכוללות תקלות, הפסקות חשמל ועבודות תחזוקה, רמת ה-TIER של כל חוות שרתים תלויה בכמות ותצורת מערכות החשמל כגון: שנאים, גנראטורים, אל פסק, הזמנות ולוחות חשמל. להלן טבלת השוואה בין המדרגים השונים:

 

מדרג

TIER I

TIER II

TIER III

TIER IV

רמת יתירות

N

N +1

2 N

2 (N+1)

זמינות

99.67%

99.75%

99.98%

99.995%

זמן השבתה שנתית

29 שעות

22 שעות

1.5 שעות

 24 דקות

תחזוקה ללא השבתה

X

X

V

V

סיכום

ללא שרידות כלל
 השבתה בגין כל תקלה או תחזוקה.

שרידות בסיסית
 עמידות לתקלה בודדת אחת, השבתה בגין תחזוקה.

שרידות מתקדמת
עמידות לתקלה של בערוץ שלם, אין השבתה בגין תחזוקה.

השרידות הגבוהה ביותר
 עמידות לתקלה נוספת גם לאחר נפעילת ערוץ שלם, אין השבתה בגין תחזוקה.

איכות וכמות החשמל?

מלבד רמת היתירות בגין תקלות, הפסקות חשמל ועבודות תחזוקה, על החשמל להיות מסופק בצורה יציבה ורציפה כדי להקטין את כמות התקלות בשרתים ולהאריך את זמן עבודתם, כמו כן יש לקחת בחשבון את עמידת החדר בדרישות החשמל הגבוהות של מערכת אלו אשר דורשות הספקים גבוהים של חשמל ועודפים רבים בגין יתירות וזרם הנעה. צריכת החשמל של הדלקת ציוד מחשוב היא לעיתים עד פי 3 מהצריכה בזמן עבודה שוטפת, כדי למנוע קריסה של ארונות שרתים שלמים על חוות השרתים להחזיק עודפים כדי לעמוד בהספקים אלו.

כמה חום צריך לפנות?

מערכות המחשוב פולטות חום ביחס ישיר לצריכת החשמל, פינוי החום ממערכות אלו דורש מערכות מיזוג אוויר בהספק מתאים ובתצורות מתקדמות מלבד הצורך לזמינות ויתירות גובהה, לעיתים הספקי מערכת מיזוג האוויר אינה תואמת את הספקי מערכות המחשוב והדבר מייצר נקודות חום אשר מקטינות את אורך החיים של השרתים ומייצרות תקלות.

כמו כן שימוש בתצורת מערכת מיזוג אוויר אשר אינה מתאימה להספקי הציוד גורמת לצריכת חשמל חריגה במיוחד, עלויות גבוהות ובלאי גבוהה של מערכות המיזוג ומערכות המחשוב.

מה צריך בחדר?

בנוסף לדרישות החשמל ומיזוג האוויר יש חשיבות רבה למארז/הקופסה או החדר עצמו.

היות ונדרשת גישה זמינה למערכות המידע יש צורך בחוות שרתים עם חיבורי תקשורת ברמת יתירות וזמינות גובהה, שרותי תקשורת מתקדמים וחיבורים למספר רב ככל האפשר של ספקי תשתית ותקשורת אחרים.

מכוון שהנכס היקר של הארגון הוא המידע אז הדרישות של אבטחת המידע, אבטחה הפיזית מקבלות משקל משמעותי בשיקולים אלו, תקן אבטחת מידע גבוהה מאפשר זיהוי של חוות שרתים מתאימה, לאבטחה הפיזית ניתן לבחון אמצעי בטחון כגון, מערכות בקרת כניסה, גישה ביומטרית, מערכת טמ"ס, כח אדם זמין במתקן סביב השעון ועוד… כמו כן הערכות חוות השרתים לעבודה בזמן חרום לאומי כגון אסון טבע ומלחמה.

על החדר להכיל עוד מספר מיגונים, כגון גילוי וכיבוי אש, גילוי וטיפול בהצפות, מיגונים מפני פגיעת טילים, מערכות בקרת מבנה למערכות השונות. חלק מהנושאים דורשים אף אישורים כמוגדר בחוק.

אז איך בסופו של דבר בוחרים?

לאחר שהבנו את הצרכים החשובים אנחנו יכולים במספר צעדים להבין במה כדאי להתמקד:

  1. לבחור חווה עם רמת יתירות גבוהה – ככל שה-TIER גבוהה יותר כך גם היתירות עולה
  2. לאחר הבנה של הספקי החשמל של הציוד יש לבחור חווה שמסוגלת לספק את הצריכה הנדרשת בקלות וללא התאמות מיוחדות.
  3. מומלץ לבחור חוות שרתים בעלת חיבורי תקשורת רבים לספקי תשתיות ותקשורת שונים ורבים. יתרון גדול לחוות שרתים שמחזיקה ברישיון ISP בשל הקישוריות הרבה והכפיפה לתקני הרישיון.
  4. חשוב לבחור חוות שרתים בעלת תקן אבטחת מידע כגון ISO 27,001 ובעלת אישור מפעל חיוני.
  5. יש לבחון את רכיבי אמצעי ההגנה שמותקנים בחווה ולוודא שהם מספקים מענה ראוי לנכס היקר,

חשוב לבדוק זמינות גבוהה של אנשי שרות למתקן סביב השעון.

אנו מזמינים אתכם לבצע סיור וירטואלי במתקן שלנו.