זוהי הכתבה השנייה בסדרת הכתבות "המיתוסים הנפוצים בענן". בסדרת הכתבות אנחנו פורסים עבורכם את רשימת המיתוסים הכי נפוצים בשוק הקשורים לטכנולוגיית מחשוב הענן. לא משנה לאן תפנו, מישהו כבר מוכן למכור לכם איזה סיפור שקשור למחשוב ענן.
הפרדה בין מציאות לדמיון היא הכרחית על מנת להחליט האם וכיצד השימוש בטכנולוגיית מחשוב הענן יכולה לסייע לכם. לשם כך, ערכנו עבורכם את רשימת המיתוסים הנפוצים מכולם:

5. מיתוס חמישי – יש ענן מחשוב אחד ויחיד. ישנן לפחות שלוש צורות שונות של מחשוב עננים, כל אחת עם יתרונות וסיכונים משלה. שלוש השיטות הן:

  • תשתית כשירות (Infrastructure as a Service) – שרתים וירטואליים, אותם מזמינים על פי דרישה.
  • שירותי אינטרנט מקוונים, או פלטפורמה כשירות (Platform as a Service) – ממשקי תכנות יישומים או פלטפורמות פיתוח, המאפשרים ללקוחות ליצור ולהריץ יישומים על הענן.
  • תוכנה כשירות (Software as a Services) – יישומים כדוגמת תוכנת ה- CRM, אליה יכולים משתמשים לגשת דרך האינטרנט, כאשר מעט מאוד קוד (אם בכלל) רץ על המחשבים המקומיים שלהם.

סוג היישומים אותם אתם מריצים, וסוגי המידע אותם אתם מייצרים, משפיעים גם הם באופן הדוק על הצורך לעבוד למחשוב עננים, וכיצד לעשות זאת. מה שמוביל אותנו למיתוס השישי.

 

  1. מיתוס שישי – כל מה שצריך זה כרטיס אשראי. אם אתם מפתח בודד עם זמן למכביר, הגדרה ידנית של שרת אולי אינה בעיה גדולה. אבל אם יש לכם חברה לנהל, אזי התקנה והגדרה של מערכת הפעלה, כמה יישומים, וחיבור למסד נתונים, עלולים לבוא על חשבון זמן יקר שמיועד ליצירת הכנסות. ואם אתם ארגון גדול מספיק על מנת לחייב סטנדרטים מינימליים של אבטחה, מבני נתונים, או איכות מידע, מישהו חייב לעשות גם את העבודה הזו. "יש ספקים שרומזים שמשתמש עסקי יכול פשוט להיכנס ולקנות שרת פיתוח ברבע שעה, שיהיה טוב באותה מידה כמו כזה שהיה לוקח למחלקת ה-IT שלו 3-4 ימים להקים", אומר מיכאל קולר, ארכיטקט ראשי של Siemens IT Solutions and Services בצפון אמריקה, שמחזיקה כ-2,500 שרתים וירטואליים, המשרתים משתמשים פנימיים כמו גם לקוחות חיצוניים. "עם זאת", הוא אומר, "שרתים השוכנים בענן המחשוב עלולים שלא להיות מאובטחים מספיק, לא לעמוד בסטנדרטים הארגוניים, או שלא להשתלב היטב בסביבת ה-IT הכללית". לדוגמה, אפילו שרת אינטרנטי שהוקם בענן המחשוב לטובת קמפיין שיווקי קצר מועד צריך לעיתים לעמוד בסטנדרטים ארגוניים בכל מה שקשור לאבטחה ומבנה נתונים. הסיבה היא שהמידע של הלקוח נתון תחת אותם סטנדרטים ארגוניים ומשפטיים כמו מערכות ה-IT "האמיתיות", מסביר קולר. והוא צריך להיות שמיש עבור מערכות ניתוח ומעקב. שחקניות רבות בתחום התשתית כשירות גם לא יכולות לעמוד בצורה מלאה בצרכים של יישומים ארגוניים. פיל קלווין, המייסד וסמנכ"ל הטכנולוגיות של Sitemasher, ניסה למצוא ספקית מחשוב עננים שתנהל את השרתים אותם הוא מנהל כיום בעצמו. אולם לדבריו, הוא לא מצא אף ספקית שעמדה בדרישות שלו מבחינת אפשרויות התרחבות בזמן אמת, זמן תגובה קצר, או איזון עומסים גלובלי בין מרכזי נתונים שונים.

 

  1. מיתוס שביעי – ענן המחשוב מצמצם את עומס העבודה. בטווח הארוך, זה אולי נכון. אבל על מנת להתחיל, אתם צריכים להחליט איזה מודל מחשוב עננים מתאים לכם, אילו יישומים או שירותים הכי מתאימים לו, וכיצד להבטיח רמה נאותה של אבטחה, תאימות לסטנדרטים, וזמן דמימה מינימלי. וזכרו שבקרה ופיקוח על עבודתו של כל ספק חיצוני מצריכה זמן. "כאשר אתם מריצים יישומים עסקיים חשובים, מוקדשת מחשבה רבה לדברים כגון יתירות, מהימנות, ביצועים, וזמן תגובה", אומר ת'ורסטן ון-אייקן, סמנכ"ל הטכנולוגיות של חברת RightScale. לדבריו, לפני העברה של היישומים לענן, לקוחות צריכים לוודא שהדרישות הללו מתקיימות, ולזכור שמערכות שרצות בענן המחשוב אינן מנהלות את עצמן באופן אוטומטי. יתרה מכך, לא כל היישומים מתאימים לענן. אלה שמתבססים על אשכולות שרתים (clustered servers) למשל, לא מתאימים היטב לסביבת הענן, שם הם חולקים משאבים עם לקוחות אחרים, אומר ג'יימס סטאטן, אנליסט ראשי בחברת פורסטר. הסיבה היא שהם דורשים הגדרות זהות על כל אחד מהשרתים, ורוחב פס ייעודי, דברים אותם ספקית מחשוב העננים לא תמיד יכולה להבטיח. מחשבה מעמיקה על כל הנושאים הללו מחייבת לא מעט עבודה, לפחות בהתחלה.